Motorolie

- den skifter man da om efteråret ...

 

Nu er det efterår, og årets sidste tur i den kære gamle bil er ved at være kørt. Nu skal den bare sættes pænt til side. S?er der jo lige listen over det, skal fikses i løbet af vinteren ?og til foråret gøres der s?klar til en ny sæson - eller hvad?

Nej, s?nemt går det ikke. Hvis man vil passe godt p?sin bil, skal motorolien skiftes nu, inden bilen stilles til side for vinteren.
Egentlig får vi udnyttet oliens levetid meget dårligt p?veteran- og klassiske biler. Vi når ikke at slide olien op p?grund af kørte kilometer. Faktisk er det stilstanden, og ikke kørslen, der er problemet.
Under kørsel i sommerens løb vil olien optage kondens samtidigt med, at der dannes svovlforbindelser i olien. Når bilen anvendes jævnligt, har dette ingen praktisk betydning ?for der cirkuleres jo jævnligt olie i motoren - det sikrer at alle flader er beskyttet af en oliefilm. Men ved stilstand løber oliefilmen efterhånden af fladerne, som derved udsættes for korrosion fra kondens og svovlforbindelser i bundkarret.
Dette problem er i øvrigt uafhængigt af olietype ?det er lige stort om man har en moderne fuldsyntetisk olie eller en traditionel mineralsk olie p?bilen.

 

Valg af motorolie

Det er alts?om efteråret, at olien skal skiftes. Kør motoren varm og skift s?både olie og filter ?og husk at tjekke pakningen ved bundproppen. S?skal der ikke tænkes p?olie til foråret.
Når der skal vælges olietype, skal man som udgangspunkt følge fabrikkens oprindelige specifikationer. Tjek fx de originale instruktions- eller værkstedshåndbøger ?du kan ogs?tale med klubkolleger eller en olieleverandør, der har den fornødne viden.
Almindeligvis har motoren ikke godt af at skifte til en nyere olietype, end der oprindeligt er anbefalet. Utætheder, blokerede oliekanaler, forringet smøring eller langsommere oliecirkulation er nogle af de problemer, man kan opleve ved valg af forkert olietype.
Olievalg handler ikke bare om viskositet, men ogs?om additiver. De tilsætningsstoffer, der får moderne olier til at holde til mange kilometers kørsel, har ofte en negativ effekt p? ældre motortyper. Og de mange kilometer, når vi ikke at køre alligevel, inden olien skal skiftes om efteråret.
Derfor skal man sørge for at anvende såkaldte tidstypiske motorolier ?d.v.s. olier, der i dag produceres med additivblandinger, der ligger tæt op ad datidens originalprodukter ?de er ofte betegnet ”Classic?olier. Pas fx p?de mineralske 20w/50 olier, der sælges bredt p?tankstationer og supermarkeder med betegnelsen ”basisolie til ældre biler?eller tilsvarende ?i virkeligheden er der her mere tale om 80’er olier med additiv blandinger, der ikke er velegnede til fx 60’er bilernes teknologi.

 

Skift af olietype

Som udgangspunkt skal man alts? holde sig til de originale specifikationer. Men der kan dog være undtagelser.
En motor, der er specificeret til SAE 30 om vinteren og SAE 40 eller 50 om sommeren, kan normalt anvende en mineralsk Classic 20w/50 olie med godt resultat.
Men er motoren specificeret med SAE 30 som helårsolie, skal man tænke sig godt om. Er motoren i god stand, uden større oliespild og med fornuftigt olietryk skal man holde sig til en mineralsk Classic SAE 30 olie ?et skift til en multigrade olie, vil i realiteten betyde et skift til en tykkere olie, hvilket kan betyde en dårligere oliecirkulation og da multigradeolien er en mere moderne olie, vil den ogs?have stærkere rensende additiver, der kan afrense fx de aflejringer i pakningerne, som holder motoren tæt.
Er motoren til gengæld slidt, utæt og har problemer med olietrykket, kan man prøve at forlænge tiden til en motorrenovering ved at anvende en mineralsk Classic 20w/50 olie.
Er det er fordel at skifte fra mineralsk til syntetisk olie? - kan man spørge sig. Igen kommer det an p?...
Hvis motoren er ”godt tilkørt? skal man helt lade være. Ulemperne overstiger klart fordelene, for den syntetiske olie vil formentlig rense s?godt, at den kan rense aflejringer ud af pakningerne, som derved bliver utætte.
Man har man i princippet en nyrenoveret motor i perfekt stand, kan situationen være anderledes. Man skal selvfølgelig overveje sit forhold til manglende originalitet og en væsentlig højere oliepris. Men den syntetiske olie har en teknisk bedre evne til at holde urenheder ”svævende?i olien ?det betyder, at urenhederne tappes ud sammen med olien ved olieskift. Det er de mineralske olier ikke helt s?gode til. De fleste syntetiske olier, kan ikke holde samme olietryk som en god klassisk 20w/50 ?s?g?efter en syntetisk 10w/60, den er der gode erfaringer med p?gamle biler.

 

Beskyttelse af cylindrene

Ved vinteropbevaringen er det ogs? en god ide at beskytte mod korrosion i cylindrene ?specielt hvis bilen opbevares et sted med svingende temperaturer og luftfugtighed. Det gælder om at f?en tynd oliefilm p?cylindervæggene, s?de er beskyttet.
Den ønskede smøring kan opnåes ved at starte motoren kortvarigt en eller to gange om måneden. Man kan man ikke rigtigt komme til det, kan man hjælpe p?en anden måde: Når motoren er varm, skrues tændrørene af, og der hældes lidt olie i hver cylinder. Det bedste er en tynd rustbeskyttende SAE 20 olie ?men i mangel af bedre, kan man i stedet anvende motorolie. Herefter tørnes motoren kortvarigt, og tændrørene sættes p?plads.
Eventuelt kan man gentage dette hver tredje måned ?d.v.s. hælde olie i cylindrene og tørne motoren en gang inden tændrørene sættes i igen.
Vil man gøre det ekstra godt, proppes en olievædet klud i udstødningsrør og luftindsugning for at beskytte mod indtrængende fugt ?det gøres med varm motor.

 

Beskyttelse af kølersystem

Foruden at beskytte mod frostskader og smøre pumper m.v., er kølervæskens væsentligste opgave i klassiske biler at beskytte motorkomponenter af aluminium mod galvanisk korrosion, hvor aluminium møder stål eller jern. Det gælder således alle biler med alu-topstykke og/eller alu-motorblok, som Jaguar, Rover V8, Triumph V8 og mange andre.
Det er nogle særlige additiver i kølervæsken, der yder denne beskyttelse af aluminium. Men problemet er, at disse additiver nedbrydes ret hurtigt i almindelig kølervæske, og efter bare 2 år m?den beskyttende effekt regnes som utilstrækkelig. Derfor bør kølervæske p? motorer med alu-dele skiftes hvert år.
Alternativt skal man skifte til den nye type langtidsholdbare kølervæske, der er baseret p?nye avancerede additiver, der beskytter aluminium mod korrosion ?men IKKE nedbrydes. Derfor skal den heller ikke skiftes hvert år ?i princippet holder den uendeligt, men det er nok fornuftigt at skifte fx hvert 5. år.

 

Gearkasse

Gearkassen er et lukket system, derfor er der ikke samme korrosionsproblemer, som i motoren. Sørg blot for at olieniveauet er i orden, og følg fabrikkens anvisninger for skift-intervaller ?men uanset kørte kilometer, kan det være fornuftigt at skifte olie i alt fald hvert 5. år.
Det er vigtigt at følge fabrikkens anvisninger for olietype ?og i gearkassen er det endnu mere vigtigt end i motoren. Ogs?her er det vigtigt, at olien har tidstypiske additiver ?fx er der i mere moderne gearkasseolier nogle additiver, der er aggressive over for komponenter af bronze og kobber, som findes i ældre typer gearkasser.
En del gearkasser kører p? motorolie. Men hvor man i nogle tilfælde kan opgradere motorolien, skal man holde sig de originale specifikationer i gearkassen. Er gearkassen fx specificeret til SAE 30 olie, skal man holde sig til det ?og ikke opgradere til 20w/50, da det vil give et tungere gearskifte og en dårligere oliecirkulation.

 

Bagtøj

Bagtøjet er ligeledes et lukket system, hvor olien holder længe. Tjek om der er olie nok p?og fyld efter, hvis der mangler noget. Ogs?her skal man være nøje med at følge fabrikkens specifikationer og købe an tidstypisk olie, der passer. Følg fabrikkens anvisninger for olieskift ?eller skift den fx hvert 5. år for at være p? den sikre side.
Pas i øvrigt p? hvis bilen har spærredifferentiale. Mangler der olie, skal man almindeligvis skifte al olien, s?der ikke blandet nyt og gammelt. Olien skal ogs?skiftes lidt hyppigere.

 

Har du tips eller spørgsmål ?

Har du nogle tips om olie, som andre kan have glæde af - eller spørgsmål om olie, du kunne tænke dig at f? besvaret - s?ring eller skriv til mig. Jeg vil s?prøve at samle op p? dette i et kommende Veteran Tidende.

 

Roar Eriksen
Damsholtevej 11
2970 Hørsholm
Tlf. 48 28 18 86

Roar

 

Louis Vuitton Outlet

Louis Vuitton Outlet

Louis Vuitton Shoes

Louis Vuitton Handbags

Louis Vuitton Purses

http://www.ballumby.net/lokalinfo/arkivet/louis-vuitton-outlet.asp

replica watches

fake watches

swiss replica watches

replica watches au

http://www.ballumby.net/lokalinfo/arkivet/replica-watches.asp

Replica Watches